lørdag 3. juli 2010

Hageblomster

Før var jeg ikke så opptatt av hageblomster.. det har kanskje noe med at jeg ikke hadde noen hage! Men nei, jeg var virkelig ikke så opptatt av blomster før.
Men nå synes jeg det er kjempe koselig med hageblomster, og gjør sommeren enda flottere!

Dronning Ingerid er en flott og takknemlig blomst om sommeren, hun er ikke så glad i regnvær.. min dronning har desverre blitt litt forsømt og har blitt litt brun i blomsten etter regnværet. Men flott for det!



En håndplukket og sommerlig Buttercup/smørblomst



Jeg er veldig glad i roser..ja, hvem er ikke det! Og peoner!

Selv valgte jeg å plante Nina Weizbull i bedet mitt i fjor, jeg falt for de nydelige røde blomstene, også var det viktig for meg at de remonterer (dvs at de blomstrer igjen og igjen) også er det en hardfør rose som tåler vårt klima. Så de er veldig enkle å "få til".
De har fått masse nupper allerede, og jeg regner med at de begynner å blomstre om en ukes tid!
Det som er litt synd er at de ikke dufter.. Coral Dawn, er en duftende klatrerose, den er korallrosa og bladverket er glinsende. Dette tror jeg definitivt er en rose for meg!

Hortensia tror jeg kommer på en god andre plass! Jeg er svakest for de lyse rosa.. ikke akkuratt noen bombe for de som kjenner meg! Men de hvite og blå/lilla er også helt nydelige.

Rosa og gule margeritter er sommerlige og fine, men jeg tror nok Rhododendron kommer på min tredje plass. Bare så synd at de blomstrer en kort periode.

Hvilke hageblomster liker du, noen duftende blomster du kan anbefale?

Ingen kommentarer: